Bodem oldtimer stralen wat u moet weten

Bodem stralen op een brug

De bodem van een oldtimer is vaak behandeld tegen roesten. In het verleden werden metaalsoorten gebruikt die sneller gingen roesten dan tegenwoordig. En bij het opknappen of restaureren willen eigenaren de bodem ontdoen van deze behandeling.

Aangebrachte bescherming

Veel coatings zoals tectyl zijn wanneer ze net fris zijn aangebracht elastisch. Zo konden ze mooi mee bewegen met de carrosserie en ook bij temperatuursverschillen had het uitzetten of krimpen door deze elasticiteit geen nadelige gevolgen. De bodem was volledig bedekt en eventuele steenslag werd ook nog eens braaf gepareerd.

Uitharding coatings door de jaren

De jaren hebben echter toch invloed op de beschermlaag en op den duur verdampen de door de laag gemengde weekmakers waardoor de aangebrachte coating keihard wordt. En wanneer er dan scheuren komen, of steenslag gaatjes in de beschermlaag veroorzaakt dan gaat het mis.

Vocht kruipt onder de bescherming

Op de plekken waar in de loop der jaren beschadigingen zijn in de beschermlaag, krijgen strooizout en vocht de kans om er tussen te kruipen. En dan ontstaat er een ongewenste werking. Het vocht wordt opgesloten en het gevreesde corrosie proces is gaande. En dat gebeurt op plekken die niet of slecht zichtbaar zijn. Roest openbaart zich vaak als het al ver gevorderd is.

Bodem stralen noodzakelijk

Om alle plekken waar de corrosie op gang is gezet goed bloot te leggen is het daarom van groot belang dat de gehele bodem van het voertuig wordt ontdaan van alle coating. Geheel kaal dus. En niet alleen om te zien waar er nog meer roestvorming is opgetreden, maar ook om er voor te zorgen dat een nieuwe beschermlaag goed kan hechten.

Welke straalmethode is de beste?

De keuze voor de toe te passen straalmethode is afhankelijk van een aantal factoren. Laten we ze eens onder de loep nemen.

Droogijs stralen

Het stralen met droogijs is een uitstekende methode wanneer de aangebrachte beschermlaag nog zacht genoeg is. Elastische lagen laten zich uitstekend wegstralen met droogijs. Het grote voordeel van deze methode is dat er geen vocht gebruikt wordt en het enige dat na het stralen achterblijft op de werkvloer is het materiaal dat van de bodem van uw oldtimer is afgestraald.

Natriumbicarbonaat stralen

Soda stralen heeft dezelfde eigenschap als het stralen met droogijs; het beschadigt de onderliggende laag absoluut niet. Omdat soda harder is dan droogijs kent het een hogere reinigingskracht. Dit maakt soda uitermate geschikt voor het verwijderen van harde of uitgeharde coatings.
Na het stralen met soda, ook als dit nat gebeurt (ons advies voor de bodem van een oldtimer), dient er zeer goed gespoeld te worden met water om te voorkomen dat er resten van het soda (verkleefd) achterblijven.

Garnet stralen

Als uw oldtimer gestraald wordt met Garnet, dan heeft dat hetzelfde effect als met soda. Alleen zal de Garnet de onderliggende laag – de bodem van het voertuig – ruwer maken. Deze wordt als het ware licht geschuurd. Zeer prettig als u van plan bent een nieuwe beschermlaag aan te gaan brengen want deze zal dan beter hechten. Maar ongewenst als de te stralen delen glad moeten worden en blijven.
Wat achterblijft na het nat stralen met Garnet, is het materiaal dat wij verwijderen en de Garnet zelf. Dat laatste is 100% biologisch.

Stralen op locatie

Iceblaster straalt op locatie. Dat wil zeggen dat we alles aan boord hebben om te kunnen stralen met de bovengenoemde middelen. En wij dragen zorg voor ons deel, u voor het uwe.
Daar bedoelen we mee dat het voertuig ‘straalklaar’ is, er ruimte voldoende is om het voertuig te stralen, voldoende verlichting in de werkplaats en een 220 Volt stopcontact. Bij nat stralen hebben wij een wateraansluiting met een tuinslang nodig met daarop een gewone Gardena koppeling.

We prefereren het stralen van een voertuig in een spit, maar in overleg kunnen we ook op een brug stralen. We stralen geen onderzijde als de auto op bokken of andere verhogende middelen staat.

Kan ik de auto ook brengen?

Het speerpunt en de kracht van onze onderneming zit hem in het stralen op locatie. In onze werkplaats stralen we met plezier een cilinderkop, waterpomp of versnellingsbak, maar complete voertuigen stralen we niet. We zijn daar simpelweg niet op ingericht. Brengen is dus niet mogelijk en we gokken er bovendien op dat bij u de koffie lekker is.

Hoe lang duurt een bodem stralen?

De bodem van een oldtimer stralen neemt over het algemeen een volle werkdag in beslag, ongeacht welke straalmethode er gekozen wordt. We beginnen op de dag van afspraak (niet in de weekeinden) zo rond de klok van 10 uur bij u op locatie en normaal gesproken zijn we dan aan het einde van de middag een tevreden klant rijker.

Hoe bereid ik een carrosserie voor op stralen?

Voorbereiding droogijs stralen

De voorbereiding is afhankelijk van de gekozen straalmethode. Wanneer we met droogijs stralen dan hoeft u buiten het bovengenoemde verder niets te doen. We kunnen bij aankomst vrijwel meteen aan de slag.

Voorbereiding soda stralen

Bij soda stralen adviseren we om de spatbord randen af te plakken met schilderstape, net zoals gaten in de carrosserie waar bijvoorbeeld rubbers gezeten hebben om af te tappen. Dit om te voorkomen dat we ook naar binnen stralen. Bij een kale carrosserie is dit vanzelfsprekend niet nodig.

Voorbereiding Garnet stralen

Wanneer we komen stralen met Garnet, dan geldt ook het bovenstaande en tevens dienen eventuele stekkers en kabels (koppeling, gas, remleidingen) te worden afgeplakt.

Wat kost een bodem laten stralen

Ongetwijfeld bent u op zoek naar het antwoord op deze vraag en kunt u op internet vrijwel nergens een prijs terugvinden. En dat komt niet omdat onze branche geheimzinnig doet over tarieven, maar meer omdat ieder object verschillend is. Zoals hierboven genoemd is sowieso het gekozen straalmiddel al een prijsfactor die kan verschillen, maar ook de hardheid van de coating die eraf moet. Daarnaast speelt het wat voor soort carrosserie het is (een cabriolet is immers veel minder werk dan een Amerikaanse station wagen) en waar het voertuig zich bevindt en of het op spit of op een brug staat.

Wij doen graag een prijsopgaaf

Neemt u gerust contact met ons op zodat we een afspraak kunnen maken om bij u op locatie het werk op te nemen. De kunnen we even ‘voelen’ aan de coating en de situatie ter plekke bekijken. U krijgt dan van ons meteen en geheel vrijblijvend een prijsopgaaf en we laten meteen weten wanneer we eventueel aan de slag kunnen. Bellen mag ook altijd: 06-31195979.

Bodem oldtimer Porsche 912
Bodem Porsche 912 met droogijs gestraald