Nabehandeling sodastralen

Nadat een carrosserie is behandeld met sodastralen is een nabehandeling wel gewenst.

Naspoelen met water

Om er voor te zorgen dat er geen verkleefde of geklonterde restanten van het soda achterblijven, is het belangrijk om na het stralen het metaal af te spoelen met schoon water. U kunt hiervoor gewoon de tuinslang gebruiken. Wees voor een keertje niet zuinig op het water en spoel langdurig alle hoeken, kieren en gaten.
Soda dat achterblijft heeft dezelfde werking als het strooizout dat u in de wintermaanden probeert te vermijden. Op plekken waar het wél blijft zitten gaat het versneld het proces in werking zetten dat de nachtmerrie is voor iedere oldtimer bezitter: roesten.

De nieuwe beschermlaag

Nu de carrosserie mooi schoon en droog is, is het tijd om een nieuwe beschermlaag aan te brengen of om andere maatregelen te nemen. Een goed uitgevoerde restauratie zal waarschijnlijk maar één keer in een autoleven worden uitgevoerd.

KTL methode

Bij het restaureren van een gehele auto moet er vanzelfsprekend gekeken worden naar de verwachte waarde na restauratie. Wanneer u verwacht dat de waarde boven de € 50.000.- uit gaat komen, dan is een overweging waard om na volledige ontlakking de carrosserie te dompelen in een bad met primer. Op die manier bent u ervan verzekerd dat ook de holle ruimtes beschermd worden tegen roest. Deze methode wordt KTL genoemd.

Na KTL

Heeft u gekozen voor ontlakken en bescherming middels de KTL-methode, dan heeft u al een zeer goede basis. Maar zelfs dan is nog een extra bescherming noodzakelijk. Er zijn allerlei producten op de markt die allemaal gebaseerd zijn op vet of was. Een vettige substantie verdringt het water. Belangrijk is wel dat de vettige substantie in de felsranden en naden binnendringt en wel dusdanig dat er geen water in de fels randen kan gaan zitten. Dat is geen eenvoudige klus.

Tectyl en Dinitrol

Tectyl ML en Dinitrol zijn beproefde methodes om roest te voorkomen, maar er is geen levenslange garantie. Als deze producten uitdrogen verliezen ze hun beschermde waarde. Wanneer er dan sprake is van steenslag ontstaan er gaten in de beschermlaag. Hierdoor krijgt vocht de kans om tussen de beschermlaag en het kwetsbare blanke metaal te kruipen. Het gevolg laat zich raden en is bovendien verhuld door de laag die bedoeld is om de ellende te voorkomen, niet te verstoppen.